VISDOMSTENNER

Visdomstann er den tredje og siste jekselen på baksiden av munnen. De kommer som regel når man er mellom 17 og 25 år. Posisjonen gjør at de ofte er vanskelige å holde rene. Tannkjøttet kan bli irritert. I blant kan det hovne opp på grunn av bakterieinfeksjon. Visdomstenner som bare delvis bryter frem, eller ikke bryter frem i det hele tatt, kalles retinerte visdomstenner. En delvis frembrudd tann vil medføre at bakterier og matrester fra munnhulen får tilgang til vevet rundt tannen og kan gi opphav til infeksjon i tannkjøttet rundt tannen.

Årsaker til at en visdomstann ikke kan bryte frem:

• Plassmangel i kjeven. Kjeven har ikke nok lengde til en ny tann.

• Tannen er vinklet slik at det er umulig å bryte fram.

• Nabotannen står i veien for frembruddet av tannen.

Retinerte tenner kan ha flere konsekvenser for pasienten:

• Karies kan oppstå i visdomstannen eller nabotannen, pga. vanskelig renhold.

• Skade på røttene på nabotannen

• Periocoronitt problemer -  perioder med betennelse i tannkjøttet rundt visdomstannen.

• Gjentatte episoder med betennelse rundt visdomstannen kan

• føre til beinnedbrytning i kjeven

Hvorfor fjerne visdomstennene?

• Smerte

• Infeksjon

• karies

• skade på en tilstøtende tann.

• Utvikling av en væskefylt sekk (cyste) rundt visdomstannen

• Skade på omliggende bein

• Behov for tannregulering

• Dårlig hygieneforhold og matansamling rundt tannen

• Forebyggende, dersom det er fare for infeksjon eller skade på nabotannen.

Postoperativ informasjon etter fjerning av visdomstenner
Generelt: Fjerning av visdomstenner er et kirurgisk inngrep i kjevebenet. Mange pasienter vil få ubehagelige symptomer i form av smerter, hevelse og vanskeligheter med å spise etter operasjonen. Disse symptomene varer fra 24 til 72 timer. Informasjonen under er laget med henblikk på at du skal få en rask tilheling og minst mulig postoperative plager.

Blødning: Slapp av etter operasjonen. Fysisk aktivitet kan øke blødninger. Du skal ikke spise, drikke eller skylle munn de første 2 timene etter operasjonen, slik at blodkoagelet i kjevebenet ikke forstyrres. Du får en gasbind-kompress (tupfer) å bite på etter operasjonen for at det skal være et lett trykk på operasjonsområdet slik at det ikke blør. Fortsett å bite på denne i 20-30 minutter etter operasjon. Det er vanlig med litt blødning fra såret de første 2 dagene. Føler du at det blør mye vil de fleste blødninger stoppe ved at du biter hardt på en kompress i 15-30 minutter.  Ring din tannlege hvis du fortsatt har blødninger 24 timer etter operasjonen.  Ikke ligge flatt. Dette kan forlenge blødning. Støtte opp hodet med puter.

Hevelse: Når du kommer hjem bør du ta det med ro, og holde overkroppen/hodet høyt. En ispose (grønnsakspose) mot ansiktet over operasjonsområdet vil kunne redusere hevelsen. Hold en ispose mot ansiktet ved operasjonsområdet i 15-20 minutter, og legg den deretter i fryseren i 15 minutter slik at den blir kald igjen. Bruk ispose og hold hodet så høyt som mulig de første 24-48 timer etter operasjon. Hevelsen vil øke de første 24-48 timer, og så gradvis avta i løpet av få dager.

Spise: Mens munnen er nummen, være forsiktig med å bite på innsiden av kinnet eller leppe, eller tungen. Du kan spise og drikke myk føde 2 timer etter operasjonen. Unngå å tygge direkte mot operasjonsområdet. Ikke bruk sugerør, drikk fra vanlig glass.

Munnhygiene: Du kan børste tenner samme kveld, eller påfølgende morgen, men unngå operasjonsområdet de første 5 dagene. Dagen etter operasjon kan du skylle munn med lunkent saltvann 2-3 ganger daglig og ellers etter et måltid. Saltvann lages ved å ta en teskje salt i et mellomstort glass lunket vann.  Ofte anbefaler vi et antibakterielt munnskyllevann, Corsodyl.  Unngå å gni området med tungen eller berøre den med fingrene. Fortsett å pusse tennene og tungen nøye. Unngå å pusse operasjonsområdet.

Smerte: Lokalbedøvelsen varer fra 2-4 timer, og når effekten av denne avtar må du forvente at smertene tiltar. Vi anbefaler 2 tabletter Ibux 400 mg med 1/2 glassvann 1 time etter operasjonen. Ta ellers 1-2 paracet/Ibux tabletter ved behov.

Sting: Om du har fått sting, vil du får en kontrolltime i løpet av 5-8 dager etter operasjon. Du vil ofte få en fordypning/grop i kjevekammen der tannen stod. Det vil ta flere uker før kjevekammen blir helt jevn.

Røyking: Ikke røyk de første timene etter operasjonen.  Også røyking minsker blodtilførselen og kan bringe bakterier og forurensninger til kirurgi området og dermed forsinke tildelingen.

Komplikasjoner etter fjerning av visdomstenner

Etter en visdomstann operasjon, kan du oppleve:

Vanlige symptomer

• Smerter og hevelse i tannkjøttet og området der tannen ble fjernet.

• En smertefull betennelse kalles "dry socket", som skjer hvis den beskyttende blodpropp i hullet der tannen stod forsvinner for tidlig. Selv om smerten og hevelsen har avtatt som normalt kan det da oppstå smerter 2-3 dager etter operasjonen. Typisk er det smerter i operasjonsområdet som av og til kan stråle opp mot øret. Tilstand behandles hos tannlege med rens av operasjonsområde og innlegg av lokalt smertestillende. Noen ganger er det nødvendig med antibiotika behandling i tillegg.

• Blødning som ikke vil stoppe innen ca. 24 timer.

• Vanskeligheter med  å gape opp (trismus).

Sjeldne symptomer

• Nummenhet i munn eller lepper som ikke går bort. Ved fjerning av dypt liggende tenner/røtter i underkjeven er det alltid en viss mulighet for skade på nerven som gir berørings følsomhet til underleppe og hake. Dette er ikke permanent i de fleste tilfeller og forekommer veldig sjelden.

• Skade på nabotennenes faste konstruksjoner som kroner eller broer, eller skade på røttene av en nærliggende tann.

•  En brukket kjeve hvis tannen var godt festet til kjevebenet.

• Ved fjerning av veldig høyt liggende tenner i overkjeven, er det alltid en viss risiko for kommunikasjon til bihulen. Vi sjekker alltid etter tanntrekkingen om vi har fått åpning til bihulen. Tilstanden lukker seg vanligvis av seg selv. I kompliserte tilfeller vil kommunikasjonen bli lukket operativt.