HELFO

De fleste må selv betale utgiftene til tannbehandling. Men det finnes unntak. Noen får refusjon pga. systemiske sykdommer og evt de negative effektene de har på tannhelse mens andre på grunnlag av lokale forhold i munnhulen. Tannlegene vi alltid informere deg om dine rettigheter hvis de ser at du har krav på refusjon. Vi holder oss oppdatert for at du skal få de trygderettighetene du eventuelt har krav på. Vi har også direkte oppgjør med Helfo. Når en tannlege har en slik avtale om direkte oppgjør slipper pasienten å legge ut for den delen av behandlingen som er refusjonsberettighet. Da betaler du egenandelen mens tannlegen ordner med refusjonen.

​​​​​​I utgangspunktet skal alle voksne pasienter betale tannlegeregningen sin selv, men det finns 15 tilstander som utgjør unntak fra denne regelen. De pasientene som har rett på refusjon:

1. Sjelden medisinsk tilstand (egen liste på www.helfo.no)

2. Leppe-kjeve-ganespalte

3. Svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig

4. Infeksjonsforebyggende behandling ved særlige medisinske tilstander (organtransplantasjon, ulike krefttilstander, HIV / AIDS)

5. Sykdommer og anomalier i munn og kjeve ( tann- og kjeve kirurgisk behandlinger)

6. Periodontitt ( tannkjøttsykdom)

7. Tannutviklingsforstyrrelser ( medfødte tilstander)

8. Bittanomalier ( tannregulering/ kjeveortopedi)

9. Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/ erosjon ( alvorlig tannslitasje)

10. Hyposalivasjon ( munntørrhet)

11. Tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade (fritidsulykker)